Ondernemers met een bv moeten ieder jaar weer een aangifte vennootschapsbelasting (aangifte vpb) indienen. Die aangifte maakt de Belastingdienst duidelijk hoe de ondernemer de voor de bv geldende fiscale regels heeft toegepast. Het opstellen van de aangifte vpb biedt jou als adviseur alle gelegenheid om na te gaan of jouw klant de fiscale regelingen (nog steeds) optimaal benut. Waar moet je op letten bij het opstellen en indienen van een aangifte vpb? Welke fiscale ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn relevant voor de aangifte van komend jaar?
Deze cursus geeft je aan de hand van praktijkvoorbeelden inzicht in alle mogelijkheden. Heb je al vragen vanuit jouw eigen praktijk? Neem ze mee naar deze interactieve cursus.
Let op: de cursus omvat niet het opstellen van een aangifte via een digitaal aangiftepakket.
Wat ga je leren in de cursus Aangifte vennootschapsbelasting 2023?
- Algemene aandachtspunten bij het indienen van een aangifte vpb;
- Verrekening van verliezen;
- Kapitaalstortingen en onttrekkingen – kosten en winst;
- Afschrijvingen en (af)waarderingen, voorzieningen en reserves;
- Kosten- en renteaftrekbeperkingen;
- Deelnemingsvrijstelling: voordelen uit hoofde van een deelneming;
- Invloed van reorganisaties op de aangifte vpb;
- Aangifte van een fiscale eenheid.
Leerdoelen en leerresultaten
- Je begrijpt de aandachtspunten bij het opstellen en indien van een aangifte vpb;
- Je bent bekend met de belangrijkste fiscale wijzigingen in de afgelopen jaren die relevant zijn voor de aangifte vpb;
- Je bent bekend met de belangrijkste fiscale wijzigingen in 2024 en toekomstige jaren die relevant zijn voor toekomstige aangifte vpb;
- Je kunt de fiscale regels uit de Wet op de vennootschapsbelasting optimaal toepassen in de aangifte vpb.