Het Register Belastingadviseurs (RB) heeft vandaag gereageerd op de door het Kabinet aangekondigde earningsstrippingmaatregel voor vastgoedlichamen die in zou moeten gaan op 1 januari 2025.

Het RB heeft kennis genomen van een aantal publicaties waarin deze maatregel wordt aangekondigd (de Voorjaarsnota 2023, de beantwoording van een aantal Kamervragen van het Tweede kamerlid Van Haga van 21 augustus 2023, de Voorjaarsnota 2024 en de
Kamerbrief over de Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda van 16 april 2024). Naar aanleiding hiervan voelt het RB de behoefte om te reageren op de aangekondigde maatregel.

Sylvester Schenk, Fiscaal Directeur van het RB: “Enerzijds hebben wij begrip voor de maatregel in de zin van anti-fragmentatiemaatregel met als doelstelling constructiebestrijding. Anderzijds vrezen wij dat deze maatregel leidt tot ernstige overkill voor kleine vastgoedvennootschappen en vooral ook binnen het midden- en kleinbedrijf.”

Schenk vervolgt: “Wij komen met onze reactie omdat we willen waarschuwen voor de door ons voorziene overkill voor het MKB. Naast waarschuwen bieden we drie concrete aanbevelingen om de fiscaalrechtelijke vormgeving van deze maatregel aan te passen om daarmee tegemoet te komen aan onze bezwaren.” Het RB doet de volgende aanbevelingen:

1. pas voor de renteaftrekbeperking voor vastgoedlichamen een drempel toe van € 100.000 in plaats van € 1.000.000;

2. merk familieleden niet aan als derden;

3. merk vennootschappen waarin een direct of indirect of zijdelings belang bestaat van ten minste 5 procent in plaats van een derde deel niet aan als derden.

Met deze aanbevelingen denkt het RB dat de anti-fragmentatiemaatregel die het Kabinet voorstaat alleen de belastingplichtigen raakt die er daadwerkelijk misbruik van maken.

Reactie RB op aangekondigde earningsstrippingmaatregel voor vastgoedlichamen