Op 2 april spraken de directeuren van de Belastingdienst over de samenwerking tussen de Fiscaal Dienstverlener (FD) en de Belastingdienst (BD). Onze voorzitter Fons Overwater was gevraagd om voor deze vergadering een kort filmpje op te nemen, om aan de directeuren uit te leggen wat RB-leden op dit moment vinden van de samenwerking.

Fons was hier met name kritisch over de slechte bereikbaarheid van de Belastingdienst. ‘Die slechte bereikbaarheid leidt tot trage communicatie, een echte stoorzender voor de samenwerking.’

Het filmpje is zeer goed ontvangen, een aanwezige directeur gaf aan: ‘Goed de wijze waarop je duidelijk maakt waarvan wij werk moeten maken.’

RB en BD als belangrijkste ketenpartners
Fons zei in het filmpje dat de 7.000 RB-leden zorgen voor het berekenen, aangeven en betalen van de verschuldigde aangiftebelasting. De Belastingdienst heeft er door hen nauwelijks omkijken naar. Hij geeft aan dat 1% van de problemen zorgt voor 80% van het oponthoud en de kosten.

Aandachtspunten bereikbaarheid
De allerbelangrijkste irritatie en inefficiëntie tussen FD en BD is volgens Fons de bereikbaarheid. Hij noemt het ‘onbestaanbaar’ dat fiscaal dienstverleners bezwaarschriften en verzoeken om vooroverleg nog steeds schriftelijk moeten indienen, in plaats van dat je als professionele FD een bypass krijgt. Die bypass, merkt Fons op, bestaat wel wanneer je werkt onder HT.

Ter illustratie richt Fons zich op de Paasdagen. Hij geeft aan dat een bloemenwinkel het lage btw-tarief kan hanteren op paasstukjes, mits dat paasstukje voor minder dan 7 euro is ingekocht én mits dat paasstukje zonder verdere bewerking wordt doorverkocht. Als de bloemenwinkel vraagt of een gele verpakkingsstrik een vorm van bewerking is, wil Fons voor de zekerheid contact opnemen met de Belastingdienst.

Daar gaat het mis. De vraag is te inhoudelijk voor de helpdesk, dus moet Fons een verzoek om vooroverleg indienen (‘3 pagina’s, met een handboek van 16 pagina’s’). Het verzoek moet per post worden verzonden en de Belastingdienst mag 8 weken doen over de reactie. Dan is Pasen voorbij en is de bloemenwinkel geld kwijt aan Fons’ declaraties.

Fons: ‘Geef me dus gewoon direct of indirect via een relatiebeheerder een vakman bij de BD. Dan zijn we er binnen tien minuten uit, en kan iedereen door.’

Samenwerking BD en RB om bereikbaarheid te verbeteren
Fons verwijst tot slot naar het Meerjarenplan FD, waarin enkele goede oplossingen staan om de bereikbaarheid te verbeteren. Fons noemt de vier belangrijkste, en geeft aan dat het RB graag meedenkt over de uitwerking:

  • Legalisering e-mailcorrespondentie voor tenminste professionals;
  • Telefoonnummers verspreiden onder tenminste professionals;
  • Relatiebeheerder als primair aanspreekpunt benoemen voor professionals;
  • Statusinformatie beschikbaar stellen via system-to-system.

Deel dit nieuwsbericht

Recente nieuwsberichten