Douane Nederland heeft enkele weken geleden bekend gemaakt dat er voornemens zijn om per 1 januari 2026 een zogenoemde nationale handling fee (hierna ook: NHF) in te voeren.

In reactie op deze aankondiging heeft het Register Belastingadviseurs (RB) op 15 oktober 2025 een (eerste) brief gestuurd aan de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer. Destijds was nog onduidelijk op welke juridische grondslag de heffing zou rusten. De Douane verwees toen uitsluitend naar artikel 52 van het Douanewetboek van de Unie (DWU). Inmiddels lijkt de regering voornemens die grondslag alsnog te verankeren in de nationale douanewetgeving door aanvullende bepalingen in te voeren. Of dit enkel zal gebeuren in het Algemeen Douanebesluit (ADB) en de Algemene Douaneregeling (ADR), of ook in de Algemene Douanewet (ADW), is vooralsnog onduidelijk.

Ministerraad 14 november
Voor zover het RB correct is geïnformeerd, zal de ministerraad op 14 november 2025 over deze voorgenomen wetswijzigingen spreken, en is of wordt nog – advies van de Raad van State gevraagd.
Gezien het feit dat de ADW een wet in formele zin is, waarvoor instemming van zowel Tweede als Eerste Kamer vereist is, acht het RB een wijziging met ingang van 1 januari 2026 niet mogelijk. Toch is dit de datum die de Douane op 29 oktober jl. nog richting leden van het RB heeft genoemd.
Het RB ontvangt overigens ook signalen dat niet de ADW, maar uitsluitend het ADB zou worden gewijzigd. Hoewel wijziging van een algemene maatregel van bestuur in theorie eenvoudiger is, blijft ook dan zorgvuldige en rechtstatelijk verantwoorde besluitvorming geboden.

Tweede brief handling fee
Met een tweede brief (dagtekening 10 november 2025), heeft het RB zijn zienswijze over de NHF onder de aandacht gebracht van minister Eelco Heinen en staatssecretaris Eugène Heijnen. 

De brief behandelt de volgende punten:
1. Zorgvuldigheid van het wetgevingstraject
2. Algemene Douanewet biedt geen grondslag voor NHF
3. Onuitvoerbaarheid en onhaalbare implementatiedatum
4. Onvoldoende effectbeoordeling en uitvoeringsrisico’s
5. Hoogte van het tarief van de NHF & Rapport ‘Maat houden’

De conclusie luidt dat de nationale handling fee juridisch onhoudbaar, praktisch onuitvoerbaar en beleidsmatig ondoordacht is. Alleen een Europese, uniforme regeling kan een legitiem en werkbaar alternatief vormen.

De brief wordt ook ingebracht in het Overleg Douane Bedrijfsleven (ODB) waarin het RB wordt vertegenwoordigd door mr. ing. Bart Boersma RB. En er is een afschrift gestuurd aan de directeur-generaal van de Douane.

Deel dit nieuwsbericht

Recente nieuwsberichten

Winkelwagen 0